06 kwietnia 2013

Stephen King - Blaze

Autor- Stephen King
Tytuł - Blaze / Tytuł oryginału - Blaze
Wydawnictwo - Prószyński i S-ka
Rok wydania - 2007
Ilość stron - 267
Moja ocena - 9+/10


Ladies and Gentlemen, Boys and Girls, Children of all ages... Mam problem! Mam problem z Kingiem. Właśnie doznałam szoku, z którego bardzo długo się nie otrząsnę. Właśnie przeczytałam książkę Kinga, która jest nie w stylu Kinga. I co ja mam teraz zrobić? Czyżby świat się kończył?

Daruję sobie "ohy" i "ahy" bo są one oczywiste. Kinga kocham miłością bezwarunkową. Choćby się paliło i waliło, jego książki zawsze będą number one! Uwielbiam, gdy podczas czytania moja psychika przechodzi coś w rodzaju porażenia elektrycznego. Jest to mój mistrz i to się nie zmieni za żadne skarby świata!

Clay Blaisdell, czyli tytułowy Blaze to młody mężczyzna (nie ma dokładnie napisane ile ma lat. Chyba, że ja coś przeoczyłam, jak tak, to mnie poprawcie), wielki na ponad dwa metry, niezbyt rozgarnięty, z dziurą w czole, która jest wynikiem "upadku" ze schodów podczas awantury z ojcem alkoholikiem w młodości. Upadek odbił się także na psychice Clay, który od tamtej pory jest jakby opóźniony, "Wystarczy spojrzeć i wiadomo: światło się pali, ale w domu pusto". George Rackley to złodziejaszek, nie bojący się niczego. Drogi tych dwóch mężczyzn się krzyżują, i od tamtej pory są nierozłączni. Dorabiają na różnego rodzaju przekrętach, kradzieżach. Ich "finałowy skok" ma polegać na porwaniu dziecka bogatej rodziny, która w ramach okupu ma zapłacić 2 miliony. Wszystko byłoby fajnie, gdyby nie nagła śmierć Georga...
Czy niezbyt ogarnięty Blaze zdecyduje się na skok życia?
Czy jest w stanie sam dokonać porwania?

Jak widzicie nie ma żadnych wampirów, duchów, potworów chowających się w szafie... Książka jest normalna! I to jest właśnie nienormalne... Wiem, że King potrafi pisać książki zupełnie zwyczajne np: "Dolores Claiborne", która swoją drogą jest genialna i polecam ją bardzo gorąco, tym którzy jej nie czytali,  ale w dalszym ciągu mnie to dziwi, zaskakuje i szokuje. "Blaze" okazało się niewiarygodnym rozczarowaniem. Rozczarowaniem w 100% pozytywnym. Spodziewałam się nie wiadomo jakich stworów, a dostałam niezbyt inteligentnego chłopaka, który postanawia porwać dziecko. Dalsza historia jest przeplatana wydarzeniami teraźniejszymi z tymi z przeszłości. Mamy okazję poznać młodego Blaze`a, który trafia do Hetton House - coś w rodzaju domu dziecka, tylko dla chłopców. Jego dorastanie, pierwsze przekręty, i wiele innych ciekawych historii z życia Clay`a, o których pisać nie będę, żeby nie popsuć wam czytania.

Ciężko mi jest określić, jaki to gatunek. Na pewno nie horror, co jest nie małą niespodzianką. Jest to raczej thriller, zmieszany z kryminałem. Taki misz - masz. Są agenci FBI, a to już jest nowość, jest pościg, jest akcja... Powiem tak, gdybym nie widziała okładki, a po samej treści miałabym określić autora, King byłby ostatnią osobą, którą bym wymieniła

"Blaze" to ostatnia powieść napisania przez Richarda Bachmana. Szczerze mówiąc, to nie rozumiem dlaczego King pisał pod pseudonimem. W ogóle nie rozumiem dlaczego inni autorzy tak robią. Zagadka pozostaje nieodgadnięta, jak dla mnie.

Stephen King

Jeśli chodzi o samą treść. Mnóstwo śmiesznych momentów. Uśmiałam się jak mało kiedy. Zresztą zawsze jak mamy do czynienia z wariatami, jest kupa śmiechu. George i Blaze dobrali się jak mało kto. Postać Blaze`a zdecydowanie zapada w pamięć. Jest nietuzinkowy (mimo ograniczonej zdolności myślenia), charakterystyczny ( w końcu to chłop jak dąb, ogromny), wzbudzający same pozytywne emocje, mimo, że zrobił coś bardzo złego. Nie potrafiłam go nie polubić. Wariat, ale niesamowicie sympatyczny.

- Ale chyba nie można wydać prawie dwustu dolców w dwa dni, co? - zapytał.
- W mieście, gdzie jeden telefon kosztuje dwadzieścia pięć centów? Kpisz czy o drogę pytasz? 


Czy książkę polecam? Ale głupie pytanie :) Oczywiście, że tak. Mimo, że jest to King w ogóle nie podobny do Kinga, to i tak z całego serca polecam. Jest mnóstwo zabawnych momentów (chyba, że tylko mnie one bawiły, bo z moim poczuciem humoru bywa różnie), jest akcja, jest bardzo dobre, aczkolwiek niesprawiedliwe zakończenie. 

20 komentarzy:

  1. Mam tego autora na swojej liście osób, których książki chcę zacząć poznawać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. King pisał Blaze jako Richard Bachman, stąd nieco inny styl ;-) W dodatku to jedna z jego wcześniejszych powieści :-) Zgadzam się z każdym pojedynczym słowem recenzji - King to prawdziwy Król, a Blaze jest książką bardzo dobrą. W finale autentycznie się wzruszyłem. King jako jeden z niewielu pisarzy jest w stanie wywołać we mnie takie emocje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Końcówka straszna... Aczkolwiek można było jej się domyśleć.

      Usuń
  3. "Po wielkim sukcesie powieści Carrie i Miasteczko Salem King postanowił wydać wcześniejsze powieści (Getting It All, jako Rage i Wielki marsz). Ponieważ wydanie 4 książek po sobie nie było korzystne zdecydowano się użyć pseudonimu." Ale być może istnieje jeszcze inne wytłumaczenie;)
    King pisze nie tylko horrory, co chyba szczególnie wyraźnie widać w powieściach wydawanych pod pseudonimem. Czytałam "Blaze", również polecam;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według mnie wydanie 4 książek po sobie nie jest niekorzystne. Zwłaszcza w przypadku Kinga :)

      Usuń
  4. Przeczytałbym gdyby była w bibliotece ale niestety nigdy jej tam nie widziałem. Jestem zainteresowany, tym bardziej po tej recenzji i z chęcią ją przeczytam jeśli będzie okazja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szukaj, szukaj tą książkę. Jest tego warta :)

      Usuń
  5. Lubię Kinga, ale jeszcze od niego odpoczywam. Ostatnia lektura jakoś mnie zniechęciła do dalszego poznawania jego dzieł. Na półce mam jednak Oczy smoka, może kiedyś uda mi się przeczytać.
    Obecnie jednak mówię nie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wstyd przyznać, że nie przeczytałam niczego od Kinga, jednak ta książka nie jest dla mnie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie wstyd :) Nadrabiaj to jak najszybciej!

      Usuń
  7. Widze, ze kolejna Kingomaniaczka :) Witaj w klubie dziwnego świata. Co do ksiazki to po twojej recenzj mam ochote ja przeczytac :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Eh Stephen King nie ukryje się pod żadnym pseudonimem :) Muszą na pół okładki walnąć pseudonim i prawdziwe imię :D Generalnie książka od dawna już jest na mojej liście "Do czytania" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hehe faktycznie mało subtelnie to wyszło. Ale z drugiej strony po co się kryć, skoro i tak wszyscy wiedzą, że to King?

      Usuń
  9. O tym tytule nie słyszałam, ale przecież King, jest tak płodnym pisarzem, że nie sposób spamiętać wszystkich jego dzieł.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja bardzo lubię "mroczną połowę Kinga", czyli Bachmana, i "Blaze" jest jedną z tych książek, które wspominam bardzo miło. Pomimo, że tak jak piszesz nie ma tu duchów, potworów ani żadnej prawdziwej grozy, to jest ciekawie, napięcie mocne, a cała historia obnaża nasze moralne uprzedzenia. Bo tu kibicuje się Blaze'owi, mimo, że to degenerat! Ja tam trzymałam za niego kciuki :) Książkę polecam, porządne czytadło.

    OdpowiedzUsuń
  11. Króciutka jak na Kinga. Chyba sprawdzę. Będzie świetnym przerywnikiem wśród lektur, które muszę obecnie czytać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Pewnie się skuszę w ramach poznawania twórczości autora:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Skoro książka zalicza się akurat do tych normalnych, to tylko zachęciłaś mnie do czytania. :) King w wydaniu ,,nienormalnym":), czyli jak to ujęłaś ogrom ,,wampirów, duchów, potworów chowających się w szafie" :) to nie dla mnie. Recenzja wyśmienita:)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Staram się odpowiedzieć na każdy komentarz. Dziękuję za wizytę i zapraszam ponownie :)

Etykiety

recenzja z biblioteki thriller kryminał sensacja e-book 9/10 8/10 zakup własny 7/10 Albatros literatura współczesna zagraniczna stosik 10/10 fantasy Amber romans z półki Prószyński i S-ka autobiografia pamiętnik recenzja filmu Stephen King biografia 9+/10 horror literatura dziecięca/młodzieżowa pożyczone 5/10 6/10 Joanne Kathleen Rowling Mira Sandra Brown świat książki 7+/10 8+/10 Media Rodzina Wyzwanie - Biblioteczne Wyzwanie - Czytam literaturę amerykańską tag Czarna Owca Książnica MUZA Tess Gerritsen film polecam 2/10 4/10 James Patterson Literatura piękna Simon Beckett Wyzwanie - KLUCZNIK Znak konkurs literatura faktu literatura współczesna polska 30-Day Book Challenge Alex Kava CT David Baldacci Deborah Harkness Erica Spindler G+J Hachette Harlan Coben Kryminalne wyzwanie Mag Marginesy Nasza Księgarnia Nicholas Sparks Prima Sine Qua Non We need YA Wydawnictwo Literackie Zysk i S-ka egzemplarz recenzencki podsumowanie miesiąca 12 posterunek 12 rund 2 3/10 5+/10 6+/10 Alex Michaelides Alloma Gilbert Andrew Gross Andrew Miller Andrzej Sapkowski Anna Piecyk Anne Frasier Annie Proulx April Henry Aramis B.A Paris Bear Grylls Bukowy Las CIL Polska Camilla Läckberg Carlos Ruiz Zafon Cathy Glass Charlaine Harris Chris Tvedt Christopher Berry-Dee Claire Cook Colin Clark Colson Whitehead Corrine Sweet Czerwony smok David Lagercrantz David Peace David Shobin Downham Jenny Dziewiąta sesja E. L. James Fabryka słów Filia Francis Durbridge Frederick Forsyth Graham Masterton Gregg Hurwitz Hanna Łącka Heather Graham Holly Black Idealne matki Ira Levin Isabel Sterling Jack Higgins Jack Ketchum Jaguar James Thompson Jeanette Winterson Jenny Blackhurst Jo Nesbø Jodi Picoult John Boyne John Green Joy Fielding Julian Barnes KROPKA Kandi Steiner Katarzyna Michalak Katherine Stone Konrad Wojciechowski Krzysztof Koziołek Laura Griffin Laura Lippman Leigh Bardugo Leslie Alan Horvitz Liebster Blog Award Lifehouse Lisa Jackson Lucky Maria Turtschaninoff Marina Anderson Meg Cabot Megan Hart Michelle Kaminsky Młody Book Nicci French Nicholas Pileggi Nicholas i Micah Sparks Oficynka Olga Rudnicka Oscar Wilde PDF Pascal Patricia Cornwell Patrick McGrath Phantom Press International Pierwsze urodziny bloga REBIS Replika Richard Castle Ross MacDonald Ryszard Sadaj Rzeczpospolita Samantha Shannon Shari Lapena Sharon Owens Skrzat Sonia Draga Tahereh Mafi Vered Morgan Vesper Virginia C. Andrews W.A.B Wayne Theodore Wil Haygood Winston Groom Wojciech Chmielarz Wydawnictwo Dolnośląskie Wydawnictwo Kobiece Wyzwanie - Klasyka Horroru Zlatan Ibrahimović allegro chcę mieć dramat informacje klasyka obca literatura erotyczna literatura obyczajowa muzyka podsumowanie serii. regały na książki romasn science fiction serial superNOWA wygrane w konkursie wyzwanie Åsa Larsson Éric-Emmanuel Schmitt Łukasz Henel