02 października 2013

E. L. James - Pięćdziesiąt twarzy Greya

Autor: E. L. James
Tytuł: Pięćdziesiąt twarzy Greya
Tytuł oryginalny: Fifty Shades of Grey
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: Literatura współczesna zagraniczna
Cykle: Pięćdziesiąt odcieni (tom: 1)
Typ: E-book
Moja ocena: 2/10



Od razu napiszę, że będą spoilery. Więc jeśli jeszcze nie czytałaś/eś tej książki, a masz zamiar - nie czytaj tej recenzji. Ja się nie pogniewam :)


Wejściówka do piekła już mi się drukuje. Jeśli to prawda, że "ciekawość to pierwszy stopień do piekła" to mam zagwarantowane miejsce w loży dla VIP-ów. Pewnie się zastanawiacie dlaczego to sobie zrobiłam i przeczytałam tę "książkę". Otóż dlatego, żeby wiedzieć, co krytykuję. Przy każdej jednej okazji wzbraniałam się rękoma i nogami, ale powiedziałam sobie - nie mogę besztać z błotem czegoś, czego nie znam. Jest to po prostu nie fair wobec autorki i po części nie fair wobec samej siebie. Staram się najpierw coś poznać, później oceniać. I w taki właśnie sposób zabrałam się za czytanie tej oto, jak że niewiarygodnie popularnej ostatnimi czasy książki. I jak się czuję po przeczytaniu? Jak wrażenia?

Fabuła jest bardzo prosta. Mamy młodą Anastasie Steele, niedoświadczoną, skrytą w sobie dziewczynę i Christiana Greya, który jest niewiarygodnie przystojny, niewiarygodnie bogaty i jak się okazuje, niewiarygodnie popieprzony. A później tylko... SEKS! Dużo seksu. Więcej seksu. Sam seks.

Podzielę moją recenzję na plusy i minusy tego 'dzieła'.

PLUSY:
1. .............................................................
2. .............................................................
3. .............................................................
4. .............................................................
5. Ok, dobra, znalazłam jeden! Imię Christian. Mi, jako fance wrestlingu, miło się to imię kojarzy.
6. .............................................................
7. .............................................................
8. Szybko się tę książkę czyta. Całe szczęście!
9. Zakończenie! Panna Steele zmądrzała, i zostawiła pana Greya. Brawo Ana!


MINUSY:
1. Język. Prosty. Moim zdaniem za prosty. I teraz nie wiem czy tak już było w oryginale, czy to tłumaczenie wyszło tak kiepsko. Dialogi... Czasami miałam wrażenie, że czytam rozmowę dwóch niedorozwiniętych osób.
2. Zero akcji. Tylko seks. Seks. I seks. Liczyłam na odrobinę, na prawdę niewielką ilość akcji, która nie byłaby związana z seksem. Zawiodłam się, a to ci niespodzianka...
3. "O święty Barnabo" - zostawię to bez komentarza, bo nawet nie wiem jakich słów użyć, by określi to, co o tym myślę.
4. Główni bohaterowie - Anastasia Steele i Christian Grey. Ona, cicha, szara myszka, która oddaje swoje dziewictwo ledwo poznanemu facetowi, pozwala się bić, wiązać, pozwala się upokarzać i jeszcze jej się to podoba i prosi o więcej! Litości! On, niewyżyty zboczeniec. Traktuje kobiety jak przedmiot, są mu potrzebne tylko po to, by zaspokajać jego chore zachcianki.
5. Zabawa w Pana i Uległą. Nie każcie mi tłumaczyć, o co w tym chodzi, bo aż mnie mdli na samą myśl.

Teraz tak z innej beczki. Gdy przeczytałam, że w ekranizacji nie zagra Matt Bomer, tylko jakiś blondyn z brodą byłam zła. Jednak po przeczytaniu książki jestem przeszczęśliwa, że nie będzie tam Matta. Nie zniosłabym tego, że on, świetny aktor, moim skromnym zdaniem jeden z najprzystojniejszych mężczyzn jaki ten smutny świat widział, musi wcielić się w postać tak bardzo nie fajną. Kto zagra rolę Any jest mi totalnie obojętne. Film oczywiście obejrzę, ale czy na trzeźwo... Zobaczymy.

„...chodzi o kontrole Anastasio. Jak bardzo byś się czuła bezradna, gdybyś była związana i nie mogła mówić? Jakim zaufaniem musiałabyś mnie darzyć, wiedząc, że mam nad Tobą taką władzę? Że zamiast Twoich słów muszę słuchać Twego ciała i Twoich reakcji? Dzięki temu jesteś ode mnie uzależniona, a ja mam nad Tobą kontrole...”

Książka słaba jak barszcz, ale faktem jest to, że na całym świecie robi furorę, sprzedaje się jak ciepłe bułeczki, ośmielę się nawet stwierdzić, że za niedługo, o ile już tak nie jest, ta książka będzie pozycją obowiązkową dla każdej kobiety.. Nie rozumiem dlaczego tak się dzieje, ale przyznać trzeba, że pani James narobiła szumu, który nie cichnie. Seks się sprzedaje, ale nie wiedziałam, że w takich ilościach.

Zakończenie książki. Czekałam na to 670 stron! Ana w końcu zmądrzała i odeszła. Brawo.
Czy sięgnę po drugą część, czas pokaże.

Podsumowując - kobiecie myślącej, szanującej siebie i swoje ciało, ta książka się nie spodoba. Mi się nie spodobała, ba, wręcz mnie obrzydzała momentami. Nie jest tak, że nie lubię czytać erotyków. Lubię, i ostatnio coraz częściej po nie sięgam. Przed przeczytaniem "Trzy oblicza pożądania" byłam do tego gatunku nastawiona dość sceptycznie, ale książka mi się podobała, więc dałam szansę innym książkom i przeczytałam "Mistrza", którego również wam polecam. Co różni te dwie książki od dzieła pani James? Tam nie chodzi tylko o seks. Lubię gdy jest jakaś akcja, trochę dramatu, trochę humoru.

19 komentarzy:

  1. Dosyć długo już ta książka na mojej półce zalega, ale jakoś nie mam ochoty po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta książka wypaliła mi mózg :-) Najgorsza przeczytana przeze mnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. No i kolejna negatywna recenzja! Nigdy jej nie przeczytam, no chyba ze z ciekawosci na to czemu jest taka zla, ale szkoda mi na nia kasy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego ja ją przeczytałam w wersji e-book, bo za nic w świecie nie wydałabym na to coś 35 zł.

      Usuń
  4. Jeśli najbardziej spodobało Ci się zakończenie tej książki, kiedy Anastasia odeszła od Christiana, to nie radzę Ci sięgać po drugą część. Pewnie wiesz, jak się to dalej potoczy :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że ta idiotka do niego wróci, co jest kwintesencją debilizmu :D

      Usuń
  5. Hah! Świetna recenzja :D I się z nią zgadzam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. bardzo niska ocena, ale fakt seria cieszy się różnymi opiniami...ja obecnie się nie przekonam co do niej, bo jakoś mnie nie kusi, aby ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czytaj. Szkoda czasu. No chyba, że ciekawość wygra, tak jak w moim przypadku :D

      Usuń
  7. Haha, nieźle się uśmiałam :) Ja oceniłam tę książkę podobnie, albo nawet niżej - mniej plusów zauważyłam ;) Ja tam drugiej części na pewno nie przeczytam, bo skoro już obie dzierżymy w dłoni ten bilet, to na co mi jeszcze jakieś gratisy w piekle. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Całkowicie zgadzam się z Twoją opinią :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ocena adekwatna do treści raczej:)

    OdpowiedzUsuń
  10. 2/10 to i tak wysoko:)
    Ja również nie zamierzam jej czytać.

    OdpowiedzUsuń
  11. ja podeszłam do tej książki z humorem i przymróżeniem oka...ot fantastyka... jedyne plusy to fakt, iż Grey jest monogamistą i naprawdę stara się zaspokoić swoją kobietę, choć ona za wiele w tej książce nie potrzebuje;) Ja chciałam aby w ekranizacji zagrał Ian S., ale cieszę się, że nie zagra, bo za bardzo go lubię i szanuję, aby grał w takim filmie - w ogóle cieszę się że zagra ktoś kogo nie znam;) ubawiłam się podczas czytania recenzji;) brawo;)) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Staram się odpowiedzieć na każdy komentarz. Dziękuję za wizytę i zapraszam ponownie :)

Etykiety

recenzja z biblioteki thriller kryminał sensacja e-book 9/10 8/10 zakup własny 7/10 Albatros literatura współczesna zagraniczna stosik 10/10 fantasy Amber romans z półki Prószyński i S-ka autobiografia pamiętnik recenzja filmu Stephen King biografia 9+/10 horror literatura dziecięca/młodzieżowa pożyczone 5/10 6/10 Joanne Kathleen Rowling Mira Sandra Brown świat książki 7+/10 8+/10 Media Rodzina Wyzwanie - Biblioteczne Wyzwanie - Czytam literaturę amerykańską tag Czarna Owca Książnica MUZA Tess Gerritsen film polecam 2/10 4/10 James Patterson Literatura piękna Simon Beckett Wyzwanie - KLUCZNIK Znak konkurs literatura faktu literatura współczesna polska 30-Day Book Challenge Alex Kava CT David Baldacci Deborah Harkness Erica Spindler G+J Hachette Harlan Coben Kryminalne wyzwanie Mag Marginesy Nasza Księgarnia Nicholas Sparks Prima Sine Qua Non We need YA Wydawnictwo Literackie Zysk i S-ka egzemplarz recenzencki podsumowanie miesiąca 12 posterunek 12 rund 2 3/10 5+/10 6+/10 Alex Michaelides Alloma Gilbert Andrew Gross Andrew Miller Andrzej Sapkowski Anna Piecyk Anne Frasier Annie Proulx April Henry Aramis B.A Paris Bear Grylls Bukowy Las CIL Polska Camilla Läckberg Carlos Ruiz Zafon Cathy Glass Charlaine Harris Chris Tvedt Christopher Berry-Dee Claire Cook Colin Clark Colson Whitehead Corrine Sweet Czerwony smok David Lagercrantz David Peace David Shobin Downham Jenny Dziewiąta sesja E. L. James Fabryka słów Filia Francis Durbridge Frederick Forsyth Graham Masterton Gregg Hurwitz Hanna Łącka Heather Graham Holly Black Idealne matki Ira Levin Isabel Sterling Jack Higgins Jack Ketchum Jaguar James Thompson Jeanette Winterson Jenny Blackhurst Jo Nesbø Jodi Picoult John Boyne John Green Joy Fielding Julian Barnes KROPKA Kandi Steiner Katarzyna Michalak Katherine Stone Konrad Wojciechowski Krzysztof Koziołek Laura Griffin Laura Lippman Leigh Bardugo Leslie Alan Horvitz Liebster Blog Award Lifehouse Lisa Jackson Lucky Maria Turtschaninoff Marina Anderson Meg Cabot Megan Hart Michelle Kaminsky Młody Book Nicci French Nicholas Pileggi Nicholas i Micah Sparks Oficynka Olga Rudnicka Oscar Wilde PDF Pascal Patricia Cornwell Patrick McGrath Phantom Press International Pierwsze urodziny bloga REBIS Replika Richard Castle Ross MacDonald Ryszard Sadaj Rzeczpospolita Samantha Shannon Shari Lapena Sharon Owens Skrzat Sonia Draga Tahereh Mafi Vered Morgan Vesper Virginia C. Andrews W.A.B Wayne Theodore Wil Haygood Winston Groom Wojciech Chmielarz Wydawnictwo Dolnośląskie Wydawnictwo Kobiece Wyzwanie - Klasyka Horroru Zlatan Ibrahimović allegro chcę mieć dramat informacje klasyka obca literatura erotyczna literatura obyczajowa muzyka podsumowanie serii. regały na książki romasn science fiction serial superNOWA wygrane w konkursie wyzwanie Åsa Larsson Éric-Emmanuel Schmitt Łukasz Henel